ورق شیت

نکاتی در مورد ورق شیت

در این مقاله سعی داریم برای شما درباره ورق شیت صحبت کنیم و اینکه برای شیت به چه معنایی می باشد و همچنین این ورق دارای چه ویژگی هایی می باشد و در ساختمان سازی نیز دارای چه کاربردهایی است .

آیا در فعالیت های عمرانی نیز کاربردی دارد یا خیر همچنین مراحل ساخت ورق شیت را برای شما توضیح خواهیم داد در مورد انواع ورق های فلزی با ورقهای فولادی نیز با شما صحبت خواهیم کرد در واقع به ورقه گفته می شود که در مراحل ساخت به صورت نورد گرم تولید می‌شود این اوراق در واقع کاربرد های ساختمانی دارد در ساختمان سازی بسیار استفاده می باشد و از نظر کیفیت و استاندارد هایی که براساس آن تولید می‌شود به چند دسته st33 وst52 و همچنین st37 تبدیل می‌شود که هر کدام از آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.


بررسی مفهوم ورق سیاه


در ابتدا بعد از برای شما درباره معنی ورقه صحبت کنیم و این که ورقه سیاه چیست و چه استفاده هایی دارد در واقع ورق سیاه یا همان ورق فلزی به ورق ای گفته می شود که اصطلاحاً به آن بر رفع سیاه گفته می شود و اصطلاحا به آن نورد گرم و گفته می‌شود این مورد در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد و و البته که در حالت های عمرانی نیز این موارد استفاده می شود و هم در کارخانه‌ها این برق نیز به عنوان مواد اولیه سایر ورقها کننده ورق های گالوانیزه و یا ورقه های روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه‌ای با کیفیت بهتر تولید می‌شود محصولات دیگر و صنایع دیگر مورد استفاده قرار بگیرد و کیفیت بالاتری نسبت برقه سیاه پیدا کنند که در ادامه برای شما در مورد این و مرد نیست صحبت خواهیم کرد خواهیم گفت که چگونه ورق های گالوانیزه و بقیه ورق ها تولید می شود و در چه صنایع چه کاربردهایی خواهند داشت.


مفهوم استاندارد ورق ST52

ورق یا ورق شیت از نظر استاندارد دارای استانداردهای مختلفی می باشد که در قسمت های قبلی برای شما توضیح دادیم که بر اساس استانداردهای ورق ها در نظر گرفته می شود در واقع میزان سختی و نرمی ورقه ها را بررسی می کند و اینکه هرچه میزان عدد ST پایین تر باشه در نتیجه این میزان سختی و نرمی ورق شیت مورد نظر شما بسیار پایین باشد هرچه میزان ST شما بالاتر باشد در نتیجه سختی ورق شما نیز بیشت رمی باشد و ورق شما سفت تر می شود.

در نظر داشته باشید که اگر شما فکر میکنید که هرچه میزان ST ورق شیت شما بیشتر باشد بهتر می باشد این نظریه نظر اشتباهی می‌باشد زیر نظر مهندس عمران و یا مهندس ساختمان سازی ورقه های مورد نظر و مورد کاربرد در ساختمان سازی شما بر اساس نوع کاربردی که دارد خریداری می شود در بعضی از قسمت ها در ساختمان سازی نیاز است که برای نرمی بیشتری داشته باشند و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

در نتیجه از ورق‌های استفاده می‌شود که میزان ST آنها پایین تر باشد در قسمت‌های در ساختمان سازی از ورقهای استفاده می شود که میزان سختی آنها بیشتر باشد و مقاوم تر و محکم تر باشد و نیازی به داشتن انعطاف پذیری و نرمی وجود ندارد با توجه به نظر مهندس در این موارد از ورقه‌های با ST بالاتر و یا نیز استفاده میشود و کاربرد هر یک از این ورق ها با توجه به ST آنها متفاوت میباشد و ورق شیت را انتخاب کنید که دقیقا مطابق با نظر کارشناس مربوطه شما می باشد.


بررسی میزان سختی در ورق شیت


شاید برای شما جالب باشد که اینکه این میزان سختی به چه دلیلی به وجود می آید در درون ورق سیاه و برش اساسی اندازه گیری می شود میزان سختی در ورقه های سیاه یا همان نورد گرم به دلیل میزان کربن موجود در ورق های سیاه می‌باشد و هر چه میزان کربن بر آقای سیاه شما کمتر باشد در نتیجه است ای شما پایین تر می باشد و در نتیجه ورق شما نیست که نرم تر می باشد.

هر چه میزان کربن در ورقه ها و در مراحل ساخت ورقه‌های سیاه بیشتر باشد در نتیجه میزان استیل براق شما پیش درخواهد شده برای شما در نتیجه مصرف تر و سخت تر خواهد شد یکی از تولیداتی که امروزه در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود و تولیدات این محصول بسیار زیاد می‌باشد ورق شیت و یا همان ورق سیاه که در ایران ما تولید می‌شود و براساس انواع استانداردها در بازار موجود می باشد.


انواع کاربرد ورق شیت

کاربرد ورق برش بسیار فراوان می‌باشد و از این و ورق شیت در قسمتهای مختلف ساختمان سازی و در صنایع مختلف استفاده میشود و کاربرد های فراوانی دارد از جمله برای ستون ها و همچنین برای اتصال میلگرد ها در درون ساختمان بسیار استفاده می شود و از ورق شیت برای اتصال تیر آهن ها نیز استفاده میشود.

یکی دیگر از کاربردهای ورق شیت اتصال پروفیل ها میباشد و همچنین برای اتصال لوله ها نیز از این نوع ورق استفاده می شود بیشترین میزان استفاده از ورق شیت به صورت اولیه در ساختمان سازی می باش.

محصولات این ورق را بعد از تغییراتی که بر روی آن در کارخانه ها می دهند در کارخانه‌ها کیفیت این ورق سیاه و ظاهران زیباتر و بهتر می‌شود در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد همچنین در صنایع اتومبیل سازی نیز از ورق شیت استفاده میشود در ادامه مقاله برای شما در مورد چگونگی تبدیل ورق شیت و یا ورق فلزی به دیگر محصولات ورق صحبت خواهیم کرد.
کاربرد های صنعتی ورق سیاه و یا شیت

همچنین از دیگر کاربردهای ورقه سیاه می‌توان در صنایع مختلفی از جمله ساخت تانکر ها و همچنین خودرو و صنعت خودروسازی اشاره کرد سیاه کاربرد بسیار زیادی در تولیدات مخازن هایی که بسیار خاص هستند مانند مخازن نفت و گاز و یا مخازن آب را بر عهده دارند و از این نوع از ورقه سیاه استفاده می‌شود.

همچنین در کشتی سازی نیز از ورقه های نورد گرم و یا ورق های سیاه استفاده می‌شود که البته باید اینجا نکاتی را ذکر کنیم که ورق سیاه در صنایع خودروسازی پس از تغییراتی که بر روی آنها انجام می‌شود مورد استفاده قرار میگیرند.

وررق ها باید با تغییراتی که بر روی آنها انجام می‌شود کیفیت بالاتری را دریافت کنند و مورد استفاده قرار می گیرند و البته همچنین از ورق شیت و یا ورق سیاه در صنایع سنگین استفاده میشود استفاده در صنایع و فعالیت های خاص عمرانی نیز از ورقه‌های سیاه و یا همان های نورد گرم استفاده می شود.

به طور کلی ورق سیاه به دو صورت وجود دارد و همچنین به دو صورت هم در بازار موجود می باشد وقتی که گفته می شود ورق شیت منظور همان ورق سیاه میباشد که به دو صورت شیت و همچنین رول در بازار موجود می باشد و مورد استفاده قرار میگیرد.


ورق شیت فولادی

ورق فولادی نیز از دیگر محصولات ورق شیت و یا همان ورقه سیاه به حساب می‌آیند که بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می شود یکی از استانداردهای که در این و صنعت و در تولید ورق فولادی استفاده می‌شود st۳۷ که در واقع استاندارد معمولی این نوع ورق به حساب می‌آید ،از این نوع ورق در مصارف های ساختمانی و ساختمان سازی و همچنین ساخت و سوله ها بسیار استفاده می شود و برق های صنعتی ورق های فولادی که اس تی ۳۷ دارند و به بیانی و راه های سیاه نام برده می شوند.

در پروژه های صنعتی و فعالیتهای صنعتی مانند حفظ سازی پروژه های پتروشیمیو همچنین مخزن سازی و از این قبیل فعالیت ها مورد استفاده قرار گیرد های فولادی در دو نوع مختلف وارد بازار میشود ورقه های فولادی به شکل شیت و همچنین رولی تولید میشوند و ورق های فولادی وارد بازار میشوند و در سایز های مختلف تولید می‌شوند.


بررسی ابعاد ورق شیت سیاه

تولیدات ورقه‌های سیاه در ضخامت های مختلفی می باشد که ضخامت هایی که این ورقه ها بر اساس آنها تولید می شوند از یک نیم میلیمتری شروع می‌شود و به ۱۰۰ میلیمتری میشود همچننین که از مواردی که باید در ضخامت ورق شیروان توجه داشته باشیم این است که این ضخامت در واقع از ۱۰۰ سانتی متر شروع میشود و تا ۲۰۰ سانتیمتر را دارا میباشد ۱۲۰ سانتی متری به ۱۵۰ سانتی متری از انواع ضخامت های شیت ورقه های فلزی می باشداین ضخامت ها مخصوص ورقه‌های فلزی شیت می باشد و در صورتی که این ورق ها به صورت رول باشند ضخامت ها تغییر میکنند.


ساخت انواع ورق سیاه

در این قسمت برای شما در مورد چگونگی ساخت ورقه‌های فلزی صحبت خواهیم کرد ساخته های فلزی به روش های مختلفی انجام می شود و البته با تکنولوژی های متفاوتی نیز ساخته می شود با استفاده از انواع تکنولوژی هایی که امروزه استفاده میشود و به دنیای امروز پا گذاشته است  انواع ورق های فلزی را تولید کرد البته تغییرات و عناصر مختلفی نیز به این ورق ها اضافه می شود تا کیفیت ورق ها تغییر کند و در صنایع ساختمان سازی و فعالیتهای عمرانی مورد استفاده قرار بگیرند.

ورق ها به صورت اولیه در صنعت های کشتی سازی استفاده می شود ورقه ها در کارخانه ها تولید می شوند و در قسمت نورد گرم و یا قسمت ذوب آهن  تولید می شود و پس از آن ورق ها ی فلزی وارد هوای آزاد میشوند تا خنک شوند و مرحله انتهایی تولید ورق فلزی سیاه را به اتمام برسانند.

اما در بعضی از قسمتها کار ورقه ها به همین مرجله خاتمه پیدا نمی کند و بعد از این مرحله وارد مرحله‌ای می‌شود که مواد اسیدی به ورقه ها اضافه میشود وارد حوضچه های اسیدی می شوند و میزان ناخالصی و سختی‌هایی که بر روی ورقه ها وجود دارند از بین میروند.

بعد از این که ورقه ها از درون حوضچه های اسیدی بیرون آمدند و با اسید شسته شدند ما یکسری ورق ها براق و تمیز تر داریم که کاربرد های بهتری هم خواهند داشت زیرا کیفیت این ورقه ها بعد از مرحله اسید شویی بالتر میرود و بهتر میشود که  برای صنایع خودرو سازی بیشتر استفاده میشود.

با تغییراتی  که  کیفیت ورق های سیاه و یا به بیانی ورق نورد گرم  بالاتر برود میتوان در صنایع اتومبیل سازی مورد استفاده قرار بگیرد و از این مرحله تولید ورق های گالوانیزه و همچنین ورق ها ی روغنی می‌شود و همچنین برای تا این گونه ورقه ها برای مصارف دیگر صنایع دیگر تولید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *