پلیت چیست؟

اصطلاح “پلیت آهنی” به هر نوع فلزی گفته می‌شود که می تواند به قطعات مسطح با ضخامت های مختلف تبدیل شود. فلزات مورد استفاده در صنعت پلیت آهنی شامل فولاد نورد سرد، فولاد خفیف، فولاد ضد زنگ، قلع، نیکل، تیتانیوم، آلومینیوم، برنج و مس است.

کاربرد پلیت

کارگران مسئول برش پلیت‌های آهنی، با استفاده از ابزارهای تخصصی این قطعات را رول و خم می‌کنند و با شکل دادن، انواع گسترده ای از اشیاء را تولید می‌کنند. برخی از موارد کاربرد پلیت های آهنی عبارتند از:

  • کابینت های واحد برودتی (مثل یخچال‌های نگهداری مواد غذایی)
  • جداول پزشکی و واحد ذخیره سازی
  • نمای ساختمان
  • علائم راهنمایی و رانندگی
  • هود آشپزخانه
  • قفسۀ کتابخانه
  • هنر های تزیینی

پلیت آهن طی یک فرآیند صنعتی به قطعات نازک و مسطح تبدیل می‌شود. پلیت آهن یکی از اشکال اساسی مورد استفاده در فلزکاری است و می توان آن را قطع و خم کرد و یا به شکل های مختلف درآورد. اشیاء روزمرۀ بی شماری از پلیت آهن ساخته می‌شوند. ضخامت آن‌ها می تواند متفاوت باشد؛ پلیت های بسیار نازک را “فویل یا برگ” و تکه های ضخیم‌تر از 6 میلی متر (25/0 اینچ) را “فولاد سازه ای و یا پلیت آهنی” می‌نامند.

پلیت چیست
پلیت آهن در اشکال مختلفی مانند: قطعات تخت و یا نوار های مارپیچ در دسترس است. نوار‌های مارپیچ با عبور دادن یک پلیت پیوسته از جنس آهن از طریق یک برش رول تشکیل می‌شوند.
از پلیت آهن در بدنۀ خودرو و کامیون (کامیون های کوچک)، بدنۀ هواپیما و بال‌های آن، جداول پزشکی، برای سقف ساختمان ها (معماری) و بسیاری برنامه های کاربردی دیگر استفاده می شود. پلیت آهن از آهن و دیگر موادِ دارایِ نفوذپذیریِ مغناطیسیِ بالا ساخته می‌شود. همچنین در ساخت هسته‌های فولادیِ لمینت، ترانسفورماتور و ماشین های الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ تاریخی، یکی از استفاده های مهم از پلیت آهن در ساختن زره برای سواره نظام بود. پلیت آهنی استفاده های تزئینی بسیاری دارد، از جمله در میخ کوچک سر پهن نعل اسب.

واحد اندازه گیری پلیت

در بسیاری از نقاط جهان، ضخامت پلیت آهن با میلی متر مشخص شده است. در ایالات متحده، ضخامت پلیت آهن معمولا با یک اندازه گیری سنتی و غیر خطیِ شناخته شده به عنوان واحد اندازه گیری آن، مشخص می‌شود. هر چه تعداد واحد اندازه گیری بزرگتر باشد، آهن نازک‌تر می‌شود. پلیت آهن معمولاً از محدودۀ 30 واحد اندازه گیری تا 7 واحد اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد. واحد اندازه گیری بین فلزاتِ مبتنی بر آهن و فلزاتِ غیر آهنی مانند آلومینیوم یا مس متفاوت است؛ برای مثال ضخامت مس، با اونس اندازه گیری می شود و وزن مس موجود در یک منطقه را با یک فوت مربع اندازه گیری می‌کنند (هر فوت حدود 31 سانتی‌متر است).

پلیت چیست
قطعات ساخته شده از پلیت آهن باید ضخامت یکنواخت داشته باشند تا نتایج ایده آل حفظ شود. فلزات مختلف زیادی هستند که می توان آن ها را به پلیت آهن تبدیل کرد؛ مانند آلومینیوم، برنج، مس، فولاد، قلع، نیکل و تیتانیوم. برای استفاده های تزئینی، برخی از پلیت های آهنیِ مهم، با فلزات نقره، طلا و پلاتین تزئین می‌شوند (از پلیت فلز پلاتین به عنوان کاتالیزور استفاده می شود).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *